eerste week met de nieuwe groep - Reisverslag uit Leydsdorp, Zuid-Afrika van Miranda Coobs - WaarBenJij.nu eerste week met de nieuwe groep - Reisverslag uit Leydsdorp, Zuid-Afrika van Miranda Coobs - WaarBenJij.nu

eerste week met de nieuwe groep

Blijf op de hoogte en volg Miranda

25 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Leydsdorp

Hallooo,

Hier weer een samenvatting van mijn week en ik moet er helaas bij zeggen dat het alweer de ene laatste week is.
Maandag was echt een verschrikkelijke dag. Dit kwam omdat we afscheid moesten nemen van een deel van onze askari familie. All en Emma gingen als eerste weg, hun hebben nu een week gewerkt in de lodge van de eigenaar van het reservaat. Gelukkig hebben we ze dinsdag weer gezien, want toen gingen we de zonsondergang bekijken bij de lodge met lekkere hapjes en cocktails die All en Emma hadden gemaakt. Het was super leuk om ze weer te zien, we hebben meteen onze reunie in Engeland besproken. Voordat we de rest gingen uitzwaaien gingen we eerst nog naar de 200 jaar oude boom, waar je in en op kon klimmen. Hierna gingen we Jake, Victoria en McKenzie gedag zeggen. Na de lunche gingen we als laatste Fabs gedag zeggen, toen kwamen de tranen wel een beetje in mijn ogen omdat je dan pas echt beseft dat ze allemaal weg waren. En dat wij hier nog maar twee weken hadden, nu nog maar 1 week... En toen was het zover, onze nieuwe groep was in Hoedspruit. We kwamen er toen achter dat er veel Nederlanders nu zijn, 5 in totaal. Dit geeft je minder het gevoel dat je aan de andere kant van de wereld bent. Er is nu ook een Fransman en een Canadees. Het is even wennen maar het is een leuke groep. Na aankomst in het huis gingen we de zonsondergang bekijken zoals wij dat ook deden op onze eerste dag. Iris had een bruine hyena gespot op de zelfde plek als de vorige keer met de leeuw.
Dinsdag begon al goed, Ed kwam rennend het huis binnen tijdens ons ontbijt. DIt omdat er leeuwen waren gespot. Dus allemaal de auto in en er naartoe. Het waren twee leeuwinnen. Een ervan was de leeuwin met de wond die we al een keer eerder hadden gezien. Je kan nu duidelijk zien dat het een stuk erger was geworden, waardoor ze er niets eens meer normaal op kon lopen. Na het leeuwen kijken gingen we verder werken aan de pizza oven en de nieuwe groep kreeg lecture. Na de lunch gingen we aan de groep onze volleybaltraining introduceren. Ik denk dat we de andere volunteergroep weer makkelijk in kunnen maken, want de nieuwe people zijn really good. Hierna gingen wij alle spullen tellen die ze verkopen in het huis, de t-shirts, rugtassen en petten die ze aan de volunteers geven. De nieuwe groep kreeg weer lecture. Hierna gingen we naar de lodge.
Woensdag begonnen we met het verder schilderen van de hekken, dit keer korter dan de vorige keer. De weersomstandigheden waren wel een stuk beter, alleen was ik dit keer wel meer onder de verf gekomen. Daarna kreeg de nieuwe groep een lecture ding en wij gingen weer het vogelspel op de laptop doen, dit keer individueel. Het was weer best lastig met die Engelse namen, ik was dit keer laatste. Na de lunch gingen we naar een hyeana dam rijden in het zuiden van Pidwa, dus dat was weer een lange rit. Dit keer reden de zoon van de eigenaar, de vrouw van de zoon, zijn schoonmoeder, Emma en All achter ons aan om ook de hyenas te kunnen spotten. We hebben ze helaas niet gespot, maar wel 16 giraffe, veel zebras, olifanten, impalas, koedoes, wildebeasten, konijnen en bushbabies gezien.
Donderdag begonnen we met het verzamelen van grote, scherpe stenen in de mijn om de boom nog beter te kunnen beschermen. Dit keer was het een stuk makkelijker, omdat het geen diepe mijn was en het weer was veel minder heet. We gingen weer naar de zelfde boom als de vorig keer. Het blijkt dat we droe of vier keer stenen moet verzamelen om de boom om hem echt goed te kunnen beschermen. Tijdens het rijden van de mijn naar de boom kwamen we de enige struisvogel van het reservaat tegen, dat was super cool! Hierna gingen we met Katie naar een lege nyala camp om alienplant te vergiftigingen. We zagen in dit kamp een skelet van een zebel, super cool, alles lag nog precies op zijn plek. Na de luncg gingen we naar de rotsen waar we in onze eerste week ook heen waren geweest. Hier heb ik lekker met mijn camera kunnen spelen, met de verschillende instellingen die ik het ontdekt. Robbie reet terug, dit was erg grappig en hij reed sneller dan ik had verwacht.
Vrijdag begonnen we om 6:30 met een vogeldrive. Hierna gingen we wwer verder met de pizza oven. Hiervoor moest er veel cement gemaakt worden, dit deden we dit keer op de grond in plaats van in een kruiwagen. Dit was echt super zwaar! De volgende dag voelde ik me ook net een oma door alle spierpijn. Na de luunch gingen we schieten en weer 4x4 driving doen. Met het schieten had ik nu 2 punten weer als de vorige keer. Het autorijden ging nu ook een stuk sneller, omdat ik dacht yolo gasd erop en gaan. Zonder de low range te gebruiken. 's avonds hadden we weer een heerlijke braai!! Na de braai gingen we 30seconds spelen, was weer geniaal.
Zaterdag begonnen we met het tellen van de dieren op een speciale route. Ik was zo moe dat me ogen steeds dicht vielen. Een keer zag Ed het, die vond het niet zo grappig, dus gaf die me een tik en daarna was ik meteen wakker. Na het rijden kwam die naar Iris en mij toe en vroeg die, wat is er met jullie aan de hand, ik heb jullie helemaal niet gehoord tijdens het rijden. En toen vertelde ik dat ik me net als een oma voelde, toen zei hij van wat, en toen heb ik hem even duidelijk gemaakt dat het cement best zwaar was. En toen begreep die het wel. Als laatste gingen we de nyalacamps weer controlleren of alle dieren erin zaten. En toen was het alweer weekend!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Miranda

Vanaf vandaag, zaterdag 19 september 2015, ga ik voor zes weken naar Zuid-Afrika. Hier ga ik naar toe met mijn vriendin Iris, om samen vrijwilligerswerk te gaan doen bij Askari Wilderness Conservation Programme. In deze dagboeken hoop ik jullie op een leuke manier te kunnen vertellen hoe wij dit mooie grote avontuur ervaren.

Actief sinds 19 Sept. 2015
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 5125

Voorgaande reizen:

19 September 2015 - 04 November 2015

Mijn eerste reisverslag

Landen bezocht: